1/93. Pääkirjoitus: "Commodoren kotimikrojen lippulaiva Amiga ei ilmeisesti kykene pitämään niitä asemia, jotka C-64 sille petasi. Erityisesti viime vuosi enteili lopun alkua. Amigoiden myyntimäärät putosivat PC:n ja pelikonsolien puristuksessa. Vähittäismyyjien usko Amigaan horjui entisestään ja Amiga-oppia jakaneet BITTI-leiritkin jouduttiin peruuttamaan maahantuojakuvioiden ristiriitaisuuden vuoksi.
Syitä Amigan vetovoiman vähenemiseen on toki useita. Päällimmäiseksi nousee kuitenkin emoyhtiö Commodoren haluttomuus tai kyvyttömyys huolehtia pienen Suomen markkinoista. Amigalle on vaarassa käydä kuten Atari ST:lle. Se katoaa vähitellen kansan tietoudesta, koska päämies ei toimillaan riittävästi rohkaise maahantuojia panostamaan Amigan tulevaisuuteen.
Vaikka Amigan hinta on edullinen, tämä ei yksin riitä suosion säilyttämiseksi. Tarvittaisiin toimia, jotka pitävät yleisön mielenkiintoa yllä. Oireellista oli vuosi sitten tapahtunut, Amiga-asiaan keskittyneen C=lehden lakkauttaminen.
Jotta lehti täyttäisi tiedonvälittäjän roolinsa, sillä pitäisi olla tietoa välitettävänä. Amiga-tuotteista toimitukseen tihkuu tietoa tipoittain. Yhteydenotot ulkomaille vetävät vesiperän, ja uusien laitteiden saaminen testiin saattaa kestää niin kauan, että aika ehtii ajaa niiden ohi. Amigan ohjelmista vain harva löytää tiensä Suomeen ja silloinkin usein vain erikoistilauksesta.
Mikäli Commodore jatkaa nykyistä linjaansa, PC-mikrot korvaavat kodeissa Amigan muutamassa vuodessa. Toki Amigalle vielä käyttöä löytyy erikoissovelluksissa. Samalla toteutuu Commodoren alkuperäisajatus Amigasta businessmikrona, jolla tehdään vaativaa työtä.
Mikäli Amiga UNIX-mikrona ei vastaa lukijoiden toiveita tulevaisuudesta, suosittelen kääntymistä joukkokirjeiden voimin suoraan Commodoren puoleen. Mikäli sekään ei auta, tulevaisuus ei totisesti ole Amigan".
Pasi Andrejeff ja Jukka Marin kirjoittavat kolme sivua Commodoresta ja Amigasta. Amigan mallit eritellään perusteellisesti.
Maailman ensimmäisen tietokoneen suunnitellut englantilainen matemaatikko ja filosofi Charles Babbage (1791 - 1871) on mies, josta Bitti oli kirjoittanut useasti. Esimerkiksi 1991 uutisoitiin, että Difference Engine 2, laite jonka Babbage oli suunnitellut mutta joka jäi aikoinaan rakentamatta, oli kyhätty kasaan alkuperäisten piirustusten mukaan, ja todettu täysin toimivaksi. 1993 tammikuussa Pekka Tolonen pohti, millainen maailma olisi, jos tietokonevallankumous olisi käynnistynyt jo 1800-luvulla.
Kuukauden kilpailun aiheena oli Lemmings, peli josta Baron Knightlore valitti vuonna 1991, että joka toinen lähetetty pelivinkki tuntui koskevan sitä. No, tottakai tälle megasuositulle pelille piti tehdä kakkososa. Lemmings 2: The Tribes -pelissä sopulihahmot oli yksilöity, eli niillä oli eri ulkonäöt ja asusteet. Lukijoita pyydettiin piirtämään oma Lemmings-heimon jäsen.
* * *
Pelit 1/93. Peliuutisissa kerrottiin uudesta suomalaisesta pelitalosta, Bloodhousesta. Perustajat Mika Laamanen ja Harri Tikkanen kertoivat Amigalle tehdystä ampumapelistä nimeltä Stardust, joka kuvanäytteen perusteella oli todella mellevän näköinen. Suunnitteilla oli myös Another World -tyyppinen vektori- ja bitmap-grafiikkaa käyttävä seikkailu sekä First Samurai -tyyppinen koko kuvaruudun animointia käyttävä tasohyppely. 1995 Bloodhouse yhdistettiin Terramarque-pelifirmaan, ja tuloksena oli Housemarque.
Tässä numerossa tiiseristrippi Wallun Kyöpelit-sarjakuvasta.
* * *
2/93. Toni Hakala lopettelee Japanilaa. Hannu taas huomaa, että Helkan lähdettyä kukaan ei enää tuo hänelle tuoppia pyydettäessä eikä laita ruokaa. Hannu ei osaa muuta kuin pelata tietokoneella, joten hän etsii itselleen kodinkonetta, joka hoitaa kaikki kotityöt. Sellaista ei löydy kodinkoneliikkeestä, eikä tanssipaikasta löydettyä naista lentosimulaattorit kiinnostakaan vaan hän pakenee sanaakaan sanomatta.
* * *
3/93. Taas muhkea 15-sivuinen konsoliliite. Lemmings-kilvan satoa esiteltiin, mukana myös Aapo Rapi hevimetalli-Lemmingillään. Hieno Lemmingica-paita.
Wallu huolestutti minua. Ei tuntunut kivalta, kun maaliskuussa 1993 sain luettavakseni tällaisen Mikrokivikauden. Huhtikuussa taas Wallu oli kuvittanut Jere Käpyahon artikkelin tällaisella piirroksella. Mitä tuo oli tarkoittavinaan? Sanat "smalltalk" ja "actor" eivät tuntuneet liittyvän artikkeliin mitenkään, aallosta sentään puhuttiin. Onko tuokin kuvituspiirros maaliskuun Mikrokivikauden ohella väsyneen, ylityöllistetyn taitelijan tajunnanvirtaa? Wallun ei vuonna 1993 tarvinnut enää hoitaa MikroBITIN taittoa, vaan siitä vastasi Risto Kurkinen yksinään. Wallu vain piirsi. Silti olin vuonna 1993 aidosti huolissani Wallun mielenterveydestä.
* * *
Pelit 2/93. Postipalstalla joku kirjoittaa, että Wallun pitäisi piirtää enemmän, ja alla on Wallun omakuva, jossa hän hiki päässä kaksin käsin piirroksia vääntäen kysyy "Mitä?! Vielä enemmän!!!". Ensimmäinen virallinen Kyöpelit-strippi on mukana, eikä se nyt mikään lupauksia herättämätön tekele ole. Olen kuitenkin lukenut Kvaak-foorumista haukkuja Kyöpeleistä, ilmeisesti sarjassa ei ole koskaan ollut mitään tolkkua tahi juonta. Kunhan sekoillaan. Muutama kirjastossa selaamani Pelit-lehti tukee tätä näkemystä, ei niiden Kyöpelit-stripeistä mitään tolkullista muistaakseni löytynyt.
* * *
4/93. Huhtikuun numero tarjosi paljon pientä kiinnostavaa.
"Viime joulukuun 27.-29. päivänä kokoontui Tanskaan, Aarsin kaupunkiin suurin määrä tietokoneryhmäläisiä mitä konsanaan on samassa paikassa nähty. Kolme tunnettua Amiga-käyttäjäryhmää, Anarchy, Silents ja Crystal, järjesti "The Party 1992 - Part II, The Final" -kokoontumisen, johon kerääntyi väkeä pitkin Eurooppaa tapaamaan toisiaan", kertoi Jukka O. Kauppinen. Happeningiin kuuluivat myös erilaiset kilpailut. Amiga-grafiikkakilpailun palkittuja esiteltiin Bitissä. Kesänumerossa tarkkaavainen Pauli H. kertoi Bittipostissa huomanneensa törkeää kopiointia. ""Attack" on suoraan Boris Vajellon piirtämä kuva ja myös WomSnake toi mieleen Boris Vajellon. Toiselle sijalle "yltänyt" Encounter taas on suoraa matkimista Dragonlance-kirjasta (Tanis ja Kitiara)". Kauppinen kertoi itsekin huomanneensa plagiointia: "Vikapäitä voi etsiä The Party II:n järjestäjistä, joiden grafiikkakilpailun kontrollissa oli näköjään pahoja vuotoja. "Attackin" tunnistin, "Encounter" voi olla matkimista, mutta ainakin "WomSnake" on täysin omintakeinen tuote".
Hugo-peliohjelma alkoi telkkarissa. Bittikin uutisoi siitä. Minä katselin Hugoa aivan hulluna 1993-1994, kun opiskelin Porvoossa. En sitten enää sen jälkeen. Ohjelma on vieläkin hyvin muistissani, sukellusjaksoineen ja muineen. Juontaja vaihtui kesken kaiken Taru Valkeapäästä Marika Saukkoseen. Hugon puheita ei oikein osattu päivittää sen jälkeen kun juontaja vaihtui, niinpä Hugo sanoi pitkään Marikalle "Taru, sano sille että herää pahvi!" silloin kun peliä pelaava soittaja epäröi näppäinkomentojen kanssa liian pitkään. Marika ei voinut muuta kuin huomautella Hugolle, että en minä ole Taru.
Pelipuolelle oli Bitti saanut uuden kiinnostavan nimen Derek Dela Fuente. Nimeä googlaamalla saa esille kiinnostavan monikielisiä peliaiheisia hakutuloksia.
Sleepwalker oli Oceanin julkaisema toiminta- ja taitopeli, jossa uskollinen koira juosta jolkotti unissakävelevän pikkuisäntänsä, pienen pojan, perässä pitkin öistä kaupunkia pitäen huolta ettei poika kolhi itseään. Bitti järjesti "keksi tekstit puhekupliin" -kilpailun. Tapani mukaan en kehdannut osallistua, mutta täytin kuplat silti.
Hannun rakas ruokahuoltaja Helka palasi yllättäen ja kaikki oli jälleen hyvin. Bittipostissa "Eläköön Bitti!!!" osui melko lähelle omia tuntojani ihmettelemällä "Mitä on tapahtunut Mikrokivikaudelle? Ennen jutut olivat hauskoja, mutta nykyään niille nauravat vain lukutaidottomat". Toimitus vastasi: "Mikrokivikausi ja Wallun avustajaura viettävätkin nyt kahdeksanvuotispäiviään. Meidän mielestämme sarja on liikkunut tänä aikana kiitettävästi hulvattoman ja raivokkaan välimaastossa. Ja hyvä, että lukutaidottomat nauravat, sehän osoittaa, että sarja toimii ilman puhekupliakin".
* * *
5/93. Nordic oli Peliluolansa kanssa puoliaktiivisena vuoden alkupuolella. Kolme kuuta ilman Peliluolaa sai Bittipostissa erään huolestuneena kirjoittamaan, että Nordicilla ei ole oikeutta lopettaa. Marraskuusta 1992 alkaen luola oli ilmestyessäänkin säännönmukaisesti vain sivun mittainen, eikä laajennusta aukeamakokoon tapahtunut vuoden 1993 aikana. Helmikuun numeron sisällysluettelossa palstan nimi on muuten "Pelikuola", hah hah.
Postipalstalla Joona viestittää: "Kommentti Drewan Stören "siunaukseen" - toivottavasti myös herra Störe lukee tämän. Nimimerkkisi on anagrammi, joten onko oikea nimesi Andrew Öster? No samapa tuo. Idea lähettää toimitukselle seikkailupelejä on mielenkiintoinen. Lähetän omanikin, kun se on valmis. Pelin nimi on Self Defence, se on puoligraafinen ja tehty koneiden kuninkaalle Amigalle. Minä en kirjoittaisi noin perverssejä pelejä kuin Störe (Tuhma Störe!). Ja englanninkielessäkin oli pieni moka: lause "If i'd be you" tulisi olla muodossa "If I were you" (Tyhmä Störe?)".
Katsoin yhtenä päivänä Helsingin puhelinluetteloa, ja sieltähän löytyi muuan Andrew Öster. Asusti muistaakseni Kalliossa jossain Fleminginkadun, Helsinginkadun, Hämeentien ja Aleksis Kiven kadun muodostamassa neliössä tai niillä main.
* * *
6-7/93. 16-sivuinen PC-liite.
Aki Korhosen kirjoitus Jenkkilä-palstallaan huhtikuun numerossa sai Bitin lukijat jyrähtämään. Ingressillä "Pohdiskelua aiheesta 486, ja syitä siihen, miksi Macintosh tekee kuolemaa ja Motorolalla saattaa olla edessään maailmanloppu" alkaneessa kirjoituksessaan Korhonen jakeli virheellistä tietoa mm. siitä, kuinka monta 68k-sarjan suoritinta Motorola myi edellisvuonna. Lisäksi "Korhonen onnistui alimitoittamaan Intelin 80 x 86 -sarjan myyntilukemia ainakin 50%. Korhonen kertoi, että Motorolalla ei ole Intelin Pentiumin veroista sirua. Tarkasti ottaen Motorolan 88k-sarjan RISC-suorittimisto takaa vähintään saman suorituskyvyn". Tämän ja paljon muutakin Bittipostissa korjasi Jarkko Lindblad, ja Apple Computerin edustaja Timo Tiihonen sanoi hänkin oman sanansa. Elokuun Bitissä Korhonen pyysi nöyrästi anteeksi ja selitti luottaneensa epäluotettavasta lähteestä saamiinsa tietoihin vaivautumatta tarkistamaan taustatietoja. Hän kuitenkin pysyi kannassaan, että 68000-prosessorisarjalla ei ole enää paljon elinaikaa jäljellä. "Apple ei ole julkaissut mitään suunnitelmia 68000-prosessorien käytöstä tulevissa koneissa, se puhuu ainoastaan PowerPC-"Maceistä". Vaikka Motorola myykin 25 miljoonaa piiriä vuodessa, niin ainoastaan alle neljä miljoonaa näistä menee mikrotietokoneisiin. Neljä miljoonaa piiriä on vähän verrattuna Intelin tämän vuoden 30 miljoonan 486-prosessorin myyntiennusteeseen".
Sleepwalker-kisan tulokset julkistettiin, ja kolmanneksi viimeisellä sivulla nähtiin rivi hauskoja puhekuplia.
* * *
8/93. Bitti uutisoi: "Tietokonepeliohjelmien debytantilla, Hugolla, menee hyvin. Ohjelma on yltänyt huomattavaan 350 000 katsojan lukemaan. Yhdeksässä maassa pyörivässä ohjelmassa ryhdytään syksyllä käyttämään Cannesin MIP-TV-päivillä esiteltyä animaatiomaskia ja Voice Interactive Vision -menetelmää. VIVin avulla Hugo voi vastailla pelaajien kysymyksiin suorassa lähetyksessä suu puheen tahdissa liikkuen. Hugo on Skandinaviassa julkkis ja Suomeenkin leviää pian Hugo-tuotteita, joista ensimmäisenä kaupan hyllylle ilmestyivät Hugo-limut. Tanskalaisperäinen peli on luvattu Macintosh-versiona myyntiin syksyllä. Hugo jyrää kaikissa ikäluokissa, ranskalaistutkimuksen mukaan paikallisten TV-pelaajien ikä vaihtelee 4-90 välillä". Amigalle tuli ainakin kaksi peliä, Hugo på nye eventyr ja sen kakkososa.
* * *
9/93. Derek Dela Fuente haastatteli Leisuresuit Larry -pelien tekijää Al Lowea. Lowe kertoi toimineensa aiemmin musiikin lehtorina ja koulun yhtyeen kapellimestarina. Hän opetti jazzia sekä orkesteri- ja yhtyemusiikkia kalifornialaisessa high schoolissa. Sitten hän siirtyi koulun hallintotehtäviin. Koulupiirillä oli tietokone ja he erehtyivät antamaan salasanan. Lowe teki ensin vaatimattomia ohjelmia Basicilla. Hän sanoi olevansa täysin itseoppinut ohjelmoinnissa. Eräs ystävistään tiesi vähän enemmän, ja yhdessä he oppivat lisää. "Apple-kakkosen tullessa markkinoille minun oli pakko saada sellainen itselleni. En edes tiennyt ihan tarkkaan, miksi tai mitä sillä tekisin. Suostuttelun jälkeen vaimoni antoi minulle luvan tuhlata koko kuukausipalkkani koneeseen. Vakuutin hänelle, että jollain tavalla tienaisin vielä tietokoneella rahaa ja niinhän siinä sitten kävikin".
Dela Fuente kysyi työn alla olleesta kuutososasta: "Miten ruokoton Larry 6 on ja toimiiko Sierra sensorina?". Lowen vastaus: "Olen itse oma sensorini ja näppituntumani on kehittynyt hyväksi. Tiedän, milloin mennään liian pitkälle ja milloin vitsi ei ole enää hauska. Porno ei ole yleensä koskaan hauskaa ja pyrin hauskuuteen, vihjailuun, jännitykseen ja kiusantekoon. Tämän vuoksi en suosikaan digitoituja kohtauksia. Ne vetäisevät pelaajan pois sarjakuvan maailmasta".
* * *
11/93. Lontoon kirjeenvaihtaja Derek Dela Fuente haastatteli tällä kertaa Adrian Currya, Probe-yhtiön kehitysjohtajaa. Probe oli tehnyt Mortal Kombat -pelin konsoli-, Amiga- ja PC-versiot. Lyhyt seitsemän kysymyksen arvostelu mahtui yhdelle sivulle yhdessä MK-aiheisen kilpailun kanssa.
Sivulta 56 löytyy taittaja Risto Kurkisen rennolla sivellintyylillä sutaisema kuvituspiirros. Seuraavalla aukeamalla haastatellaan Stardust-ampumapelin tehnyttä Harri Tikkasta. Samasta aiheestahan kerrottiin jo Pelit-lehden numerossa 1/93, mutta Bitin artikkeli on perusteellisempi.
Sivulla 71 mainostetaan Hugo-hedelmäkuviokarkkeja ja -jäätelöpuikkoja. Just.
Positiivisena seikkana MikroBITIN vuosikerrasta 1993 voin sanoa, että lukijoiden kirjeisiin toimitus suhtautui taas kiltimmin. Ei enää ivailua eikä näsäviisautta. Toisaalta julkaistujen lukijakirjeiden älyllinen tasokin koheni.
* * *























Ei kommentteja:
Lähetä kommentti